Orkiestra dla małych i dużych - marzec z Płocką Orkiestrą Symfoniczną - Płocka Orkiestra Symfoniczna

Pokaż wyszukiwarkęPokaż narzędzia dostępności
Płocka Orkiestra Symfoniczna Aktualności Orkiestra dla małych i dużych – marzec z Płocką Orkiestrą Symfoniczną

Orkiestra dla małych i dużych – marzec z Płocką Orkiestrą Symfoniczną

„MUZYKA DLA PRZYJACIÓŁ – WIESŁAW OCHMAN I JEGO GOŚCIE”

Przed nami koncert ze specjalną dedykacją dla Pań. W dniu ich święta, 8 marca o godzinie 19 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej odbędzie się koncert, podczas którego na scenie zagości Wiesław Ochman, artysta którego postać jest okrzyknięta jednym z największych nazwisk operowych na świecie.

Znakomity tenor, a jako ciekawostka – także magister inżynier ceramiki.

Studiował w latach 1954-60 na Wydziale Ceramiki w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, uzyskując tytuł magistra inżyniera. W trakcie studiów rozpoczął naukę śpiewu pod kierunkiem Gustawa Serafina w Krakowie (1955-59) i Marii Szłapak w Bytomiu (1960-63). Tam też zadebiutował w 1960 na scenie Opery Śląskiej partią Muezina w „Casanovie” Ludomira Różyckiego, a następnie kreował rolę Edgara w „Łucji z Lammermoor” Gaetano Donizettiego. W trakcie następnego sezonu śpiewał m.in. partie Stefana w „Strasznym dworze” Stanisława Moniuszki, Nadira w „Poławiaczach pereł” Georgesa Bizeta, Lionela w „Marcie” Friedricha Flotowa i Maksa w „Wolnym strzelcu” Carla Marii von Webera. Następnie, w sezonie 1963/64, śpiewał w Operze Krakowskiej, gdzie włączył do swojego repertuaru partię Cavaradossiego w „Tosce” Giacomo Pucciniego oraz Młodego Króla w Hagith Karola Szymanowskiego. W 1964 został zaangażowany w Teatrze Wielkim w Warszawie, gdzie występował jako Jontek w „Halce” Moniuszki, tytułowy bohater w „Fauście” Charlesa Gounoda i Cavaradossi w „Tosce”.

W latach 1966-68 był członkiem zespołu Deutsche Staatsoper w Berlinie. W 1967 rozpoczął międzynarodową karierę. Od tej pory występuje regularnie na największych scenach operowych i estradach świata, m.in. w mediolańskiej La Scali, Metropolitan Opera w Nowym Jorku, operach w Barcelonie, Berlinie, Buenos Aires, Chicago, Hamburgu, Madrycie, Moskwie, Paryżu, Rzymie, Salzburgu, San Francisco, Sewilli i Wiedniu. Uczestniczy w najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych, podczas których towarzyszą mu zespoły prowadzone przez najwybitniejszych dyrygentów.

Wiesław Ochman dokonał wielu nagrań radiowych, nagrał też ponad pięćdziesiąt płyt dla renomowanych wytwórni z partiami w takich dziełach, jak „Salome” Richarda Straussa, „Requiem” i „Idomeneo” Wolfganga Amadeusa Mozarta pod dyrekcją Karla Böhma (DG), „Stabat mater” Antonína Dvořáka, „IX Symfonia d-moll” Ludwiga van Beethovena pod batutą Rafaela Kubelíka (DG), „Missa solemnis c-moll” Mozarta pod dyrekcją Claudio Abbado, „Jenufa” Leoša Janáčka pod batutą Charlesa Mackerrasa (Decca), „Wojna i pokój” Sergiusza Prokofiewa pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza (Erato).

Ważnym elementem działalności Wiesława Ochmana stała się działalność charytatywna. W 1998, z okazji 200-lecia urodzin Adama Mickiewicza, artysta zebrał prace malarzy polskich, które wystawiono na licytacji w Konsulacie Generalnym RP w Nowym Jorku. Cały zysk przekazano na remont Domu-Muzeum Wieszcza w Wilnie. Tam też, 7 marca 1999, odbył się recital Ochmana, poprzedzający kolejną aukcję zebranych przez artystę w Polsce obrazów – na rzecz Stowarzyszenia „Nasza Częstochowa”. Uzyskane pieniądze przekazano na rzecz wspierania kultury i na stypendia.

Po 1999 artysta zajął się też reżyserią. W Operze Śląskiej przygotował „Don Giovanniego” Mozarta (1999), „Traviatę” Giuseppe Verdiego (2000), „Carewicza” Ferenca Lehára (2001), „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego (2002), „Borysa Godunowa” Modesta Musorgskiego (2004), „Carmen” Georgesa Bizeta (2006), w Operze na Zamku w Szczecinie – „Krainę uśmiechu” Lehára (2007), w Teatrze Wielkim w Łodzi – „Eugeniusza Oniegina” (2008).

Wiesław Ochman jest laureatem wielu odznaczeń i nagród, m.in.: otrzymał Nagrodę Państwową II stopnia (1973), Nagrodę miasta Krakowa (1976), Medal 400-lecia Stołeczności Warszawy nadany przez Prezydenta Warszawy (1997), Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski (1997), Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (2001), Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2005), Nagrodę Honorową Fundacji Kultury Polskiej (2009). W 2008 Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie przyznała artyście tytuł doktora honoris causa.

Oprócz Wiesława Ochmana na scenie nie zabraknie także innych znakomitych artystów: Anna Lasota – sopran, Rafał Bartmiński – tenor oraz Jakub Milewski – baryton.

Anna Lasota – sopran. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała na wydziale wokalno- aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. Magdaleny Krzyńskiej (2008r.). Od 2008 roku występuje na deskach Teatru Muzycznego w Poznaniu, gdzie można ją oglądać w rolach zarówno operetkowych, jak i musicalowych.

Rafał Bartmiński – polski tenor, absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka. Już w trakcie studiów rozpoczął intensywną działalność koncertową (Msza h-moll, Magnificat – Bacha, Requiem – Mozarta). Na scenie operowej zadebiutował partią Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego w reżyserii Macieja Prusa (2002r. Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie).

Jakub Milewski – baryton. Z wykształcenia śpiewak operowy, z zamiłowania kompozytor i dyrygent, a także producent projektów muzycznych. Kieruje artystycznie Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie. Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa prof. Roberta Cieśli) na wydziale wokalno-aktorskim. Koncertował w wielu miastach Polski, Szwecji, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec i Norwegii, a także w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Jest pomysłodawcą i Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Muzycznego „Ostrołęckie Operalia”, w którym Płocka Orkiestra Symfoniczna także miała okazję występować.

Płocką Orkiestrę Symfoniczną od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Mieczysław Smyda. Skrzypek i dyrygent przez ponad 20 lat był kierownikiem artystycznym Orkiestry Zdrojowej. Prowadzi klasę skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Krynicy i jest jej kierownikiem.

Podczas koncertu czeka na Państwa spotkanie z Mistrzem Ochmanem i jego anegdotami. Zabrzmią najpiękniejsze utwory operowe, operetkowe, ale również inne niespodzianki muzyczne.

Bilety na koncert zostały wyprzedane.

„NAJLEPSZY POLAK NA WIENIAWSKIM”

22 marca o godzinie 19.00 w sali koncertowej zagościmy najlepszego Polaka na Wieniawskim – Wojciecha Niedziółkę, który wystąpi wraz z Płocką Orkiestrą Symfoniczną.

Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy imienia Henryka Wieniawskiego – konkurs muzyczny dla skrzypków do 30. roku życia odbywający się co pięć lat w Poznaniu, oddający hołd polskiemu wirtuozowi i kompozytorowi Henrykowi Wieniawskiemu.

Jest to najstarszy konkurs skrzypcowy na świecie. Po raz pierwszy odbył się w 1935 roku w Warszawie. Inicjatorem międzynarodowych spotkań młodych skrzypków był bratanek Henryka, Adam Wieniawski, a organizatorem Warszawskie Towarzystwo Muzyczne. Jego celem było propagowanie muzyki kompozytora oraz zapewnienie promocji wybitnym skrzypkom. Kolejne edycje miały się odbywać co pięć lat, jednak plany przerwała II wojna światowa. Drugi konkurs zorganizowany został po 17 latach, w 1952 roku w Poznaniu. Od tej chwili konkurs odbywa się zazwyczaj co pięć lat w Auli UAM, a organizatorem jest poznańskie Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego. W 2021 roku pandemia spowodowała, że konkurs odbył się po 6-letniej przerwie w 2022 roku.

Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest również najstarszym europejskim konkursem skrzypcowym oraz członkiem i współzałożycielem Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie.

W jury konkursu zasiadali m.in. Yehudi Menuhin (1996), Louis Persinger (1957 i 1962), Shlomo Mintz (2001), Neville Marriner (2006), Ida Haendel (2006), a także Irena Dubiska, Grażyna Bacewicz, Konstanty Andrzej Kulka, Igor Ojstrach i Henryk Szeryng, Maksim Wiengierow (2011 i 2016).

Wojciech Niedziółka jest skrzypkiem, studentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w klasie skrzypiec prof. Łukasza Błaszczyka. W 2016 roku ukończył Państwową Szkołę Muzyczną im. Karola Kurpińskiego w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Anny Rzymyszkiewicz, a w 2022 roku został absolwentem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, pod kierunkiem prof. Łukasza Błaszczyka.

Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów muzycznych organizowanych w kraju i zagranicą. Należą do nich między innymi: I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Georga Philippa Telemanna w Poznaniu, I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Rodziny Grobliczów w Krakowie, II nagroda Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu, I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym Pamięci Aleksandry Januszaitis w Gdańsku czy Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Young Paganini” w Legnicy.

Jest także półfinalistą oraz najwyżej sklasyfikowanym Polakiem XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, a także finalistą konkursu skrzypcowego „International LOUIS SPOHR Competition for Young Violinists” w Weimarze.

Występował jako solista z towarzyszeniem takich orkiestr, jak: Slovak Sinfonietta, Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Orchestra Hochschule für Musik Franz Liszt, Polish Camerata, czy Sinfonia Baltica.

Współpracuje z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach jako solista w ramach programu „Prezentacje” oraz jako koncertmistrz „Penderecki Youth Orchestra”. Uczestniczył w prestiżowych programach Morningside Music Bridge oraz Luzerne Music Center w Stanach Zjednoczonych. Jest także laureatem programu stypendialnego Narodowego Centrum Kultury – „Młoda Polska”.

Podczas wieczoru zabrzmią takie kompozycje jak Valse triste op. 44 Jeana Sibeliusa, I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego oraz IV Symfonia B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena. Płocką Orkiestrę Symfoniczną od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Joanna Natalia Ślusarczyk.

Polska dyrygentka, laureatka wielu nagród na Międzynarodowych Konkursach Dyrygenckich. W marcu 2022 roku zdobyła II Miejsce na największym konkursie dyrygenckim dla kobiet „La Maestra Competition” w Paryżu. W sezonie artystycznym 2018-2019 pełniła funkcję Dyrygenta-Rezydenta Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach. Absolwentka Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka (dyplom z wyróżnieniem). Jest również absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem).

Poza licznymi koncertami w kraju, dyrygowała także w Stanach Zjednoczonych (Illinois, Ohio), Izraelu, Norwegii, Islandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Francji, Niemczech, we Włoszech, Bułgarii, Rumunii, na Węgrzech i na Ukrainie.

Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach dyrygenckich – zarówno w Polsce jak i za granicą – w klasie mistrzowskiej maestro Daniele Gattiego we Włoszech, Colina Mettersa w Londynie, Achima Holuba – również w Londynie, Luisa M. Clementiego w Portugalii, Jonathana Bretta w Budapeszcie.

W latach 2012-2014 była finalistką trzech edycji Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich prowadzonych kolejno przez maestro Tadeusza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Jacka Kaspszyka. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą odbyła kilka zagranicznych tras koncertowych.

Uhonorowana została między innymi „Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”, „Stypendium Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa”, „Stypendium Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso”, a także „Nagrodą Główną Powiatu Krakowskiego” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

Bilety w cenie 40 zł są dostępne w sprzedaży w kasie biletowej POS oraz na: https://www.bilety24.pl/kup-bilet-na-838-najlepszy-polak-na-wieniawskim-102135?id=566982#overall

„WĘDRÓWKI PO PIĘCIOLINII”

Ostatni marcowy koncert, to spotkanie z najmłodszymi. Płocka Orkiestra Symfoniczna zaprasza 24 marca na dwa koncerty z cyklu „Wędrówki po pięciolinii” pierwszy o 10.30, kolejny o 11.30. Marcowe spotkania zostały zatytułowane „O wietrzyku psotniku” czyli spotkanie z harfą.

Bohaterem koncertu będzie sympatyczny, chociaż psotny Zefirek. Razem z nim zachwycimy się dźwiękiem harfy – jednego z najstarszych instrumentów świata. Wysłuchamy wielu utworów muzyki klasycznej, jak zwykle zatańczymy i wspólnie zaśpiewamy.

Oprócz uwielbianej przez najmłodszych słuchaczy, cioci Ady (Adriana Wdziękońska) wystąpią: Maria Lewandowska (harfa), Anna Gruszczyńska (flet poprzeczny), Katarzyna Beresińska (wiolonczela) i Monika Kochanowska (taniec).

Bilety w cenie: 15 zł (bilet dla dziecka) i 20 zł (bilet dla osoby dorosłej) można nabyć stacjonarnie w kasie biletowej POS oraz na: https://www.bilety24.pl/koncert/838-wedrowki-po-pieciolinii-102276?id=567841

Kategoria: Aktualności

Sponsorzy

Miejska instytucja kultury

finansowana z budżetu miasta Płocka

Logo miasta Płock