Przed wielkim konkursem. Inauguracja 49. sezonu artystycznego Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego. - Płocka Orkiestra Symfoniczna

Pokaż wyszukiwarkęPokaż narzędzia dostępności
Płocka Orkiestra Symfoniczna Aktualności Przed wielkim konkursem. Inauguracja 49. sezonu artystycznego Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego.

Przed wielkim konkursem. Inauguracja 49. sezonu artystycznego Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego.

W piątkowy wieczór, 26 września Płocka Orkiestra Symfoniczna zainauguruje 49. sezon artystyczny koncertem pn. „Przed Wielkim Konkursem”. Podczas tego wydarzenia wystąpi dwójka niezwykle uzdolnionych pianistów Zuzanna Sejbuk oraz Antoni Kłeczek, którzy są uczestnikami tegorocznej, XIX edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina (Konkurs Chopinowski) – to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych konkursów muzycznych na świecie w klasie fortepianu, odbywający się co 5 lat w Warszawie. Zainicjowany został w 1927 roku przez polskiego pianistę, profesora Jerzego Żurawlewa. Historia konkursu dowodzi, że jego laureaci mają gwarancję kariery międzynarodowej oraz występów w największych salach koncertowych. Samo zakwalifikowanie się do Konkursu Chopinowskiego uważa się za duże wyróżnienie, a znalezienie się w jego finale to już niewątpliwy sukces.

W sali koncertowej rozbrzmiewać będą dzieła Fryderyka Chopina należące do żelaznego repertuaru koncertowego pianistów na całym świecie: I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 oraz II Koncert fortepianowy f-moll op. 21.

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, to koncert na fortepian z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej w tonacji e-moll, który został skomponowany przez Fryderyka Chopina w 1830 roku. Koncert fortepianowy e-moll jest tak naprawdę drugim koncertem kompozytora. Wbrew kolejności oznaczeń opusowych, Koncert f-moll op. 21 powstał jako pierwszy na przełomie 1829 i 1830 roku, natomiast praca nad Koncertem e-moll op. 11 trwała od kwietnia do sierpnia 1830 roku. Koncert e-moll, dedykowany Friedrichowi Kalkbrennerowi, jednemu z czołowych pianistów-wirtuozów tamtej epoki, wydany został jednak jako pierwszy.

Oba koncerty zagrane były przez Chopina najpierw w gronie elity muzycznej Warszawy oraz przyjaciół kompozytora, a następnie wykonane dla szerszej publiczności w Teatrze Narodowym. Pierwsze wykonanie koncertu fortepianowego e-moll miało miejsce 11 października 1830 roku w Warszawie, zaś Paryska premiera odbyła się w 1832 roku – publiczność była zachwycona! Jak donosił w 1830 roku „Kurier Warszawski”, podczas pierwszego wykonania Koncertu e-moll „słuchaczów znajdowało się około 700”. Dla Chopina był to wieczór pożegnalny. Trzy tygodnie później na zawsze opuścił Warszawę.

Tego wieczoru I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chpina wykona Zuzanna Sejbuk – absolwentka Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie w klasie Olgi Łazarskiej. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Joanny Ławrynowicz-Just. Jest wielokrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także uczestniczyła w programie stypendialnym Morningside Music Bridge w Bostonie. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych profesorów, takich jak Dang Thai Son, Eldar Nebolsin, Zbigniew Raubo, Ewa Pobłocka i Andrzej Jasiński. Jest laureatką licznych konkursów krajowych, m.in. Polskiego Radia Chopin (Grand Prix) i CEA 2024 (Grand Prix) oraz międzynarodowych: im. Maurycego Moszkowskiego „Per aspera ad astra” w Kielcach (I miejsce), Chopin Piano Competition Narva 2020 (I miejsce) czy Jeune Chopin International Piano Competition Lugano 2023 (III miejsce).

II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 – Chopin skomponował to dzieło pomiędzy październikiem 1829 a lutym 1830 roku. Jego prawykonanie odbyło się 17 marca 1830 w Warszawie (partię solową wykonał wtedy sam kompozytor). Rękopis partytury jest szczególnym dokumentem życia i twórczości kompozytora. Wyróżnia go fakt, że partię fortepianu wypisał sam twórca dzieła, a partię orkiestry nieznany nam muzyk. Manuskrypt ten stanowi jedyny chopinowski półautograf tych rozmiarów i tej wagi muzycznej. Mimo iż został on napisany wcześniej (jednakże w tym samym roku) co I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 to jednak nazywany jest „drugim” z powodu późniejszego opusu.

II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina wykona Antoni Kłeczek, laureat licznych międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. zdobywca pierwszej nagrody na 19. Konkursie Chopinowskim w Hanowerze, trzeciej nagrody na 53. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, czwartej nagrody na VIII Międzynarodowym Konkursie „Artur Rubinstein in Memoriam” w Bydgoszczy, drugiej nagrody na 68. Konkursie Chopinowskim Fundacji Kościuszkowskiej w Waszyngtonie, Grand Prix na 29. Konkursie Chopinowskim w Szafarni oraz pierwszej nagrody na VI Konkursie Bacha im. Rosalyn Tureck w Nowym Jorku. Antoni występował jako solista z Filharmonią Narodową w Warszawie, Filharmonią Narodową w Waszyngtonie oraz z Polską Orkiestrą Sinfonia luventus, oraz miał liczne recitale w USA, w Polsce, w Niemczech, w Puerto Rico i na Węgrzech. Antoni miał także zaszczyt uczyć się prywatnie i w ramach warsztatów pianistycznych u wybitnych pedagogów takich jak Piotr Paleczny, Horacio Gutiérrez, Ewa Pobłocka, Kirill Gerstein, Jeffrey Swann, Garrick Ohlsson, Kevin Kenner, i Krzysztof Jabłoński. Obecnie uczy się prywatnie u dr Martina Labazevitcha w Waszyngtonie i planuje rozpocząć studia I stopnia w roku akademickim 2025/2026 u prof. Piotra Palecznego na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Oprócz solistów na scenie nie zabraknie także Płockiej Orkiestry Symfonicznej, którą od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi maestro Julian Gilewski, który w 2020 roku rozpoczął studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dr hab. Moniki Wolińskiej. Obecnie kontynuuje studia magisterskie będąc na roku dyplomowym, na macierzystej Uczelni.

W czerwcu 2024 roku, podczas koncertu dyplomowego, zadebiutował na scenie Filharmonii Narodowej dyrygując Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej. Od sezonu 2023/24 związany jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie jako dyrygent-asystent współpracował z Maestro Patrickiem Fournillier. W grudniu 2022 roku objął kierownictwo muzyczne nad edukacyjnym projektem Bajka o Siwobrodym Krasnalu w Warszawskiej Operze Kameralnej. Dodatkowo jako asystent miał okazję pracować z takimi dyrygentami jak: Andrzej Boreyko, Jerzy Maksymiuk, Anna Duczmal-Mróz czy Massimiliano Caldi. W marcu 2023 roku został laureatem I miejsca na IV Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopycińskiego we Wrocławiu. W sezonie artystycznym 2024/25 pełni funkcję dyrygenta-rezydenta w Filharmonii Lubelskiej, w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent- Rezydent”. Dotychczas współpracował z orkiestrami takimi jak m.in.: Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej, Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W lutym 2022 roku otrzymał stypendium dyrygenckie Fundacji im. Jerzego Semkowa, a w roku 2023 stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Rektora UMFC dla najlepszych studentów.

Bilety w cenie 40 zł* są dostępne w sprzedaży w kasie biletowej POS oraz w serwisie Bilety24.pl
*Z Płocką Kartą Mieszkańca bilety w cenie 20 zł

Kategoria: Aktualności

Sponsorzy

Miejska instytucja kultury

finansowana z budżetu miasta Płocka

Logo miasta Płock